Inovasi Guru Membuat Musik Menggunakan Gelas Berisi Air Dalam Pembelajaran Seni Musik Untuk Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar di SDN Harjosari Lor 01
Authors
Indah Fujiyati , Eka Titi AndaryaniDOI:
10.29303/jipp.v9i4.2506Published:
2024-11-29Issue:
Vol. 9 No. 4 (2024): NovemberKeywords:
low class, music art, teacher innovation.Articles
Downloads
How to Cite
Abstract
Teacher innovation is needed in the learning process to support the quality of education. The purpose of this study was to analyze the innovations made by teachers in learning the art of music for elementary school students. In this study used a descriptive qualitative method, where 32 informants were involved in data collection, consisting of 1 class teacher, and 31 students of SDN Harjosari Lor 01. Data collection is done through observation, interviews, and documentation. The Miels and Huberman models were used in data analysis. The results of the study show that the teacher's innovation in teaching the art of music for low grade students is carried out by utilizing the tools that are around the child. This tool is created into learning media used by students. Innovations carried out by the teacher have a positive influence on children's daily assessments, which consist of assessing attitudes, assessing knowledge, and assessing skills.
References
Alam, S., & Nur Zuama, S. (2019). PROFESIONALISME GURU SENI BUDAYA DI SEKOLAH. GETER:Jurnal Seni Drama, Tari Dan Musik, 2(2), 12–21. https://doi.org/10.26740/geter.v2n2.p12- 21
Alfitry, S. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning dan Pemberian Motivasi oleh Guru terhadap Hasil Belajar Siswa. PALAPA, 8(1), 29–41. https://doi.org/10.36088/palapa.v8i1.696
Aqsa, M., & Khoiri, M. (2021). Strategi Pembelajaran Guru dalam Memenuhi Kebutuhan Belajar Peserta Didik Ditengah Pandemi Covid-19 Di SD Negeri 66 Gantarang Kabupaten Sinjai. Jurnal Transformatif (Islamic Studies), 5(1), 75–94. https://doi.org/10.23971/TF.V5I1.2773
Buchari, A. (2018). Peran Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra’,12(2),106–124. https://doi.org/10.30984/JII.V12I2.897
Budiyono, J., & F, T. S. (2019). SENI MERUPAKAN KEBUTUHAN HIDUP MANUSIA. GETER: Jurnal Seni Drama, Tari Dan Musik, 2(2), 35–40. https://doi.org/10.26740/geter.v2n2.p35- 40
Desyandri, D., Zuryanty, Z., & Mansurdin, M. (2020). Pelatihan Pembelajaran Seni Musik sebagai Sarana Literasi Budaya untuk Guru Sekolah Dasar. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 119–126. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v 5i2.1022
Diani, A. A., & Sukartono, S. (2022). Peran Guru dalam Penilaian Autentik pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4351–4359. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.28 31
Fitria, Y. (2019). Peran Media Dalam Pembelajaran Seni Budaya Dan Keterampilan di Sekolah Dasar. Edikatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3). https://edukatif.org/index.php/edukatif/art icle/view/46
Ilmi, F., Respati, R., & Nugraha, A. (2021). Manfaat Lagu Anak dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(3), 675–683. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8 i3.39237
Ilyas, M., & Syahid, A. (2018). Pentingnya Metodologi Pembelajaran Bagi Guru. Al- Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman 4(1) 58–85. https://ejournal.stai-tbh.ac.id/al- aulia/article/view/ilyasya/42
Irawana, T. juna, & Desyandri, D. (2019). Seni Musik Serta Hubungan Penggunaan Pendidikan Seni Musik Untuk Membentuk Karakter Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 222–232. https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i3.47
Kandiri, K., & Arfandi, A. (2021). Guru Sebagai Model Dan Teladan Dalam Meningkatkan Moralitas Siswa. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 6 (1), 1–8. https://doi.org/10.35316/edupedia.v6i1.1 258
Marcelina, S., Puspita, V., & Melindawati, S. (2022). Pelatihan Dan Implementasi Metode Kodaly Pada Pembelajaran Seni Musik Bagi Guru Sd Betha Plus Kota Padang. BHAKTI NAGORI (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(1), 105–112. https://doi.org/10.36378/bhakti_nagori.v2 i1.2352
Matthew B. Miels, & A. Michael Huberman. (1992). Analisis data kualitatif: buku sumber tentang metode metode baru penerjemah Tjetjep Rohendi. Universitas Indonesia Press. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.a spx?id=298242
Metha Lubis. (2020). Peran Guru Pada Era Pendidikan 4.0. Eduka: Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis,4(2). https://doi.org/10.32493/eduka.v4i2.4264
Mulyana, A. R., & Sulasro. (2020). Seni Musik SD Kelas I. Badan Pengembangan Bahasa dan Pembukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Novianti, E., Firmansyah, Y., & Susanto, E. (2020). Peran guru PPKn sebagai evaluator dalam meningkatkan disiplin belajar siswa. CIVICS: Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(2), 127–131. https://doi.org/10.36805/civics.v5i2.133
Nurhasanah, N., Nasution, J. A., Nelissa, Z., & Fitriani, F. (2021). Peranan guru kelas sebagai pembimbing pada siswa SD. Jurnal Suloh, 6(1), 35–42. https://jurnal.usk.ac.id/suloh/article/view/ 23042
Rina, C., Endayani, T., Agustina, M., & Teuku Dirundeng Meulaboh, S. (2020). Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Al - Azkiya: Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 5(2), 150–158. https://doi.org/10.32505/al- azkiya.v5i2.2155
Sabdarini, C., & Sukenda Egok, A. (2021). Pengembangan LKS Tematik Berbasis Kearifan Lokal pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5 (5), 3765–3777. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.13 93
Siswopranoto, M. F. (2022). Standar Mutu Pendidikan. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 17–29. https://doi.org/10.54437/alidaroh.v6i1.37 2
Suci, D. W. (2019). Manfaat Seni Musik Dalam Perkembangan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 177–184. https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i3.45
Sundari, F. (2017). Peran Guru Sebagai Pembelajar dalam Memotivasi Peserta Didik Usia SD. Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 1(1). https://journal.lppmunindra.ac.id/index.p hp/repository/article/view/1665
Sutisna, R. H., Novianti, P. R., & Akbar, A. (2017). Analisis Situasi Pembelajaran Musik Di Sekolah Dasar Di Wilayah Kabupaten Sumedang Jawa Barat. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(2), 157–170. https://doi.org/10.30870/jpsd.v3i2.213
Wally, M. (2022). Peran Guru Dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Studi Islam, 10(1), 70–81. https://doi.org/10.3347/jsi.v2i1.2237
Wirabumi, R. (2020). Metode Pembelajaran Ceramah. Annual Conference on Islamic Education and Thought (ACIET), 1(1), 105–113. https://pkm.uikabogor.ac.id/index.php/aciet/ article/view/660
Wiryanto, W., Fauziddin, M., Suprayitno, S., & Budiyono, B. (2023). Systematic Literature Review: Implementasi STEAM di Sekolah Dasar Kelas Rendah. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1545–1555. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.4268
Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran Guru dalam Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar. FONDATIA, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.515
Yulianto, R. E. (2020). Pendidikan Seni Untuk Membentuk Manusia Ideal Pada Sekolah Umum. Imajinasi: Jurnal Seni, 14(1),17–24. https://doi.org/10.15294/imajinasi.v14i1.276 85
License
Copyright (c) 2024 Indah Fujiyati, Eka Titi Andaryani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.